Terwijl initiatieven rond duurzaamheid en circulaire economie aan belang winnen in België, blijft Febelauto het voortouw nemen in de autorecyclagesector. Dat bewijst hun jaarverslag 2023, waarin je enerzijds mooie cijfers terugvindt over de recyclage van afgedankte voertuigen en batterijen uit geëlektrificeerde wagens en anderzijds meer te weten komt over hun initiatieven en strategieën ten voordele van de circulaire economie
Wist je dat een afgedankte auto in België gerecycleerd wordt tot 98%?
Met dit indrukwekkend recyclagepercentage is Febelauto een absolute koploper in de wereld en daar mogen we best fier op zijn. 23% van het voertuiggewicht wordt hergebruikt, 70% wordt gerecycleerd en 4,2% zorgt voor energetische terugwinning. Een prachtig resultaat dat heel wat hoger ligt dan de verplichte Europese norm.
In 2023 haalde Febelauto 67.296 ton afgedankte voertuigen op.
Dit “zware cijfer” weerspiegelt hun niet aflatende inspanningen voor een duurzame en milieuvriendelijke recyclage van afgedankte voertuigen. Toch daalt het aantal ingezamelde voertuigen elk jaar als gevolg van hun toenemende levensduur (gemiddeld 18,5 jaar), de aarzelende overgang naar elektrische voertuigen en de export van tweedehandsvoertuigen naar het buitenland.
Dat 23% van het voertuiggewicht wordt hergebruikt, is een mooi resultaat, want tweedehands auto-onderdelen zijn zowel economisch als ecologisch interessant. Ze reduceren de CO2-uitstoot en bij hergebruik wordt een flinke besparing op waardevolle grondstoffen gerealiseerd. Met de calculator op de Febelauto website kan je zelfs berekenen welke CO2-winst je bereikt bij hergebruik van een auto-onderdeel.
Maar hun inspanningen strekken zich niet alleen uit tot voertuigen, maar ook tot batterijen van geëlektrificeerde auto’s (HEV-batterijen). In 2023 zamelde Febelauto 149.129 kg afgedankte HEV-batterijen in. Dat is bijna 10% meer dan vorig jaar. En dit cijfer zal de komende jaren alleen maar stijgen. Zeker als je bedenkt dat er alleen al in 2023, 137% meer nieuwe HEV-batterijen op de markt werden gebracht (eerste montage & vervanging) ten opzichte van het jaar ervoor.
Al deze HEV-batterijen worden ingezameld en netjes verwerkt, hetzij door herfabricage, herbestemming of recyclage. Heel wat batterijmodules uit elektrische en hybride wagens krijgen in België een tweede leven als stationaire opslagsystemen voor duurzame energie (zonne-en windenergie). De niet bruikbare modules worden gerecycleerd met terugwinning van alle grondstoffen voor de productie van nieuwe batterijen.
Benieuwd naar meer cijfers over afgedankte voertuigen en batterijen? Neem dan zeker een kijkje in het jaarverslag van Febelauto! We nodigen je uit om het volledige rapport te lezen en samen met ons de missie van Febelauto te steunen om een groenere, duurzamere toekomst te creëren. Heb je niet zo veel tijd, lees dan toch snel even onze samenvatting.